|
|
|
|
Pécs: a buszok visszaszerzésével megújulhat a helyi közlekedés
|
A pécsi közösségi közlekedés megújítását is lehetővé teszi a polgármesteri kabinetiroda szerint a Zalaegerszegi Törvényszék keddi jogerős döntése, amelynek értelmében a baranyai megyeszékhely visszakapja helyi járatú autóbuszait.
|
A kabinetiroda az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében utalt rá, hogy Pécs hosszú pereskedés után szerezte vissza buszparkját, amelyet a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) korábbi vezetése a közgyűlés tudta és felhatalmazása nélkül, gyanús körülmények között adott el, és több mint egymilliárd forintért visszabérelt. "A buszok immár hivatalosan is visszakerültek Pécs tulajdonába, ezzel pedig újabb lépést sikerült tenni a közösségi közlekedés megerősítése, illetve fejlesztése és modernizálása felé" - jegyezték meg. Hangsúlyozták: a városvezetésnek továbbra is határozott célja, hogy Pécsen csak a pécsiek érdekeit szolgáló, jól szervezett és működtetett tömegközlekedés legyen. Ezért további lépéseket is tesznek. A kabinetiroda szerint a buszok visszaszerzésével lehetőség nyílik olyan szakmai döntések meghozatalára is, amelyek lehetővé teszik a pécsi közösségi közlekedés mielőbbi megújítását. A Zalaegerszegi Törvényszék jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította kedden azt a szerződést, amelynek révén 2009-ben a PK Zrt. eladta autóbuszait a PK Busrent Kft.-nek, majd attól visszabérelte a járműveket. A döntés ellen a felperes Baranya Megyei Főügyészség és a mellette beavatkozóként részt vevő pécsi önkormányzat nem emelt kifogást, alperesként a két közlekedési cég sem nyújtott be fellebbezést, így az ítélet jogerőssé is vált. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállításához 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni. Az elfogultság miatt nem a baranyai, hanem a zalai megyei törvényszéken lefolytatott perben a Baranya Megyei Főügyészség kérte, hogy a PK Zrt. által eladott 176 autóbusz átruházásáról, illetve 155 busz üzemeltetéséről létrejött megállapodásról a bíróság mondja ki a semmisséget. A bírósági eljárás tavaly őszi kezdetekor a PK Busrent Kft. jogi képviselője még azzal érvelt, hogy bonyolult jogi és üzleti tranzakcióról volt szó, amelynek nem szabad egyetlen elemét kiragadni, csakis az előzmények és a tervek ismeretében lehet azt megítélni. Felidézte, hogy 2008 végén a PK Zrt. rendkívül nehéz anyagi körülmények közé került, hitelek, tartozások terhelték, de szükség volt a járműpark modernizálására. A cég ezért részvényesével, a Mecsekbusz csoporttal projektcég létrehozását határozta el, amely beszerezte volna az új autóbuszokat. A 2009. január 1-jén megkötött szerződés tartalma ellen akkor nem tiltakozott senki, az önkormányzat ennek megfelelően módosította a közszolgáltatási szerződést, később pedig hatoldalú megállapodás is született, amely ezt a tranzakciót megerősítette. A PK Zrt. jogi képviselője a januárban tartott utolsó tárgyaláson azonban változtatott álláspontján, és már nem ellenezte a keresetet. Az ítélet indoklásakor elhangzott: nyilvánvalóan a jó erkölcsbe ütközik a 2009-es szerződés, mert a PK Busrent úgy szerezte meg Pécs teljes autóbuszparkját, hogy semmilyen forrással nem rendelkezett, és a bérleti szerződés lehetővé tette, hogy a vételárat ténylegesen nem is kellett kifizetnie. A buszokért havonta fizetett bérleti díj ugyanis jócskán meghaladta a teljes vételárat. A bíró kifejtette: a PK Zrt.-re nézve hátrányos volt a szerződés azért is, mert a PK Busrent abban semmiféle biztosítékot nem nyújtott új buszok beszerzésére, sem arról nem rendelkezett, hogy milyen jogkövetkezményekkel jár a beszerzések elmaradása. Emlékeztetett arra is, hogy bár annak nem volt jelentősége a semmisség megállapításában, de a szakértői vélemény szerint a buszok bérleti díja jelentősen meghaladta az üzleti életben szokásos mértéket; annak sem volt jelentősége, hogy a pécsi önkormányzat tudomásul vette a hatoldalú megállapodást. Tényként állapította meg a bíróság, hogy az alperesek a szerződések megkötésekor a Mecsekbusz - amelynek akkor az azóta szintén perbe fogott Keczer László volt a vezérigazgatója - érdekeit tartották szem előtt. A bíró azt is hozzátette az ügyben folyó büntetőperben adott tanúvallomások alapján, hogy a PK Busrent tulajdona egy máltai cégen, míg a Mecsekbuszé egy gibraltári cégen keresztül ugyanahhoz a személyi körhöz köthető.
(MTI-fidesz.hu)
|
|
|
Jelenleg nincs információ
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
|
|