ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Pécs: a buszok visszaszerzésével megújulhat a helyi közlekedés

A pécsi közösségi közlekedés megújítását is lehetővé teszi a polgármesteri kabinetiroda szerint a Zalaegerszegi Törvényszék keddi jogerős döntése, amelynek értelmében a baranyai megyeszékhely visszakapja helyi járatú autóbuszait.
Létrehozva: 2012. február 14., 14:20
nyomtat küld

A kabinetiroda az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében utalt rá, hogy Pécs hosszú pereskedés után szerezte vissza buszparkját, amelyet a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) korábbi vezetése a közgyűlés tudta és felhatalmazása nélkül, gyanús körülmények között adott el, és több mint egymilliárd forintért visszabérelt.
    
"A buszok immár hivatalosan is visszakerültek Pécs tulajdonába, ezzel pedig újabb lépést sikerült tenni a közösségi közlekedés megerősítése, illetve fejlesztése és modernizálása felé" - jegyezték meg.
    
Hangsúlyozták: a városvezetésnek továbbra is határozott célja, hogy Pécsen csak a pécsiek érdekeit szolgáló, jól szervezett és működtetett tömegközlekedés legyen. Ezért további lépéseket is tesznek. A kabinetiroda szerint a buszok visszaszerzésével lehetőség nyílik olyan szakmai döntések meghozatalára is, amelyek lehetővé teszik a pécsi közösségi közlekedés mielőbbi megújítását.
    
A Zalaegerszegi Törvényszék jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította kedden azt a szerződést, amelynek révén 2009-ben a PK Zrt. eladta autóbuszait a PK Busrent Kft.-nek, majd attól visszabérelte a járműveket. A döntés ellen a felperes Baranya Megyei Főügyészség és a mellette beavatkozóként részt vevő pécsi önkormányzat nem emelt kifogást, alperesként a két közlekedési cég sem nyújtott be fellebbezést, így az ítélet jogerőssé is vált.
    
A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállításához 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni. Az elfogultság miatt nem a baranyai, hanem a zalai megyei törvényszéken lefolytatott perben a Baranya Megyei Főügyészség kérte, hogy a PK Zrt. által eladott 176 autóbusz átruházásáról, illetve 155 busz üzemeltetéséről létrejött megállapodásról a bíróság mondja ki a semmisséget.
    
A bírósági eljárás tavaly őszi kezdetekor a PK Busrent Kft. jogi képviselője még azzal érvelt, hogy bonyolult jogi és üzleti tranzakcióról volt szó, amelynek nem szabad egyetlen elemét kiragadni, csakis az előzmények és a tervek ismeretében lehet azt megítélni.
    
Felidézte, hogy 2008 végén a PK Zrt. rendkívül nehéz anyagi körülmények közé került, hitelek, tartozások terhelték, de szükség volt a járműpark modernizálására. A cég ezért részvényesével, a Mecsekbusz csoporttal projektcég létrehozását határozta el, amely beszerezte volna az új autóbuszokat. A 2009. január 1-jén megkötött szerződés tartalma ellen akkor nem tiltakozott senki, az önkormányzat ennek megfelelően módosította a közszolgáltatási szerződést, később pedig hatoldalú megállapodás is született, amely ezt a tranzakciót megerősítette.
    
A PK Zrt. jogi képviselője a januárban tartott utolsó tárgyaláson azonban változtatott álláspontján, és már nem ellenezte a keresetet.
    
Az ítélet indoklásakor elhangzott: nyilvánvalóan a jó erkölcsbe ütközik a 2009-es szerződés, mert a PK Busrent úgy szerezte meg Pécs teljes autóbuszparkját, hogy semmilyen forrással nem rendelkezett, és a bérleti szerződés lehetővé tette, hogy a vételárat ténylegesen nem is kellett kifizetnie. A buszokért havonta fizetett bérleti díj ugyanis jócskán meghaladta a teljes vételárat.
    
A bíró kifejtette: a PK Zrt.-re nézve hátrányos volt a szerződés azért is, mert a PK Busrent abban semmiféle biztosítékot nem nyújtott új buszok beszerzésére, sem arról nem rendelkezett, hogy milyen jogkövetkezményekkel jár a beszerzések elmaradása. Emlékeztetett arra is, hogy bár annak nem volt jelentősége a semmisség megállapításában, de a szakértői vélemény szerint a buszok bérleti díja jelentősen meghaladta az üzleti életben szokásos mértéket; annak sem volt jelentősége, hogy a pécsi önkormányzat tudomásul vette a hatoldalú megállapodást.
    
Tényként állapította meg a bíróság, hogy az alperesek a szerződések megkötésekor a Mecsekbusz - amelynek akkor az azóta szintén perbe fogott Keczer László volt a vezérigazgatója - érdekeit tartották szem előtt. A bíró azt is hozzátette az ügyben folyó büntetőperben adott tanúvallomások alapján, hogy a PK Busrent tulajdona egy máltai cégen, míg a Mecsekbuszé egy gibraltári cégen keresztül ugyanahhoz a személyi körhöz köthető.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések