ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

A diktatúra áldozatai nem lehetnek a demokrácia áldozatai is

Olyan szabályozás kell, ami nem neveket hoz nyilvánosságra, hanem azt a tevékenységet és motivációt tárja fel, ami a kommunizmus időszakában valakit a rendszerrel való együttműködésre ösztönzött – jelentette ki portálunknak Gulyás Gergely, utalva az ügynöküggyel kapcsolatos szabályozásra. A fideszes országgyűlési képviselő az interjúban beszélt a házszabály módosításáról is, mellyel összefüggésben megjegyezte:az érdemi levezető elnöki fegyelmi jogkör megteremtésével szemben felhozott érvek sanda politikai szándékokon alapulnak, melyet rendkívüli tájékozatlanság egészít ki.
Létrehozva: 2012. március 25., 10:24 | Utoljára frissítve: 2012. március 26., 17:40
nyomtat küld

- Mi lesz a feladata a Nemzeti Emlékezet Bizottságának?
 
- A testület megalakítása nem egy most meghozott döntés eredménye. Az LMP mostani akciójától teljesen függetlenül már a tavaly év végén elfogadott – az alkotmány részét képező - átmeneti rendelkezésekben létrehoztuk a testületet – éppen azzal a céllal, hogy a kommunizmus kutatásával hivatásszerűen foglalkozó történészek segítsék a diktatúra működésének teljes körű feltárását. Reakcióról tehát nem a Fidesz, hanem az LMP esetében beszélhetünk. A múltfeltárásnak természetesen része az „ügynökügy” is, de az egyfajta „SZDSZ-es örökség” a magyar politikában, hogy egyesek csak az ügynökkérdést tekintik a kommunista múlt feltárásával kapcsolatosan egyedül fontos kérdésnek. A testület feladata az lesz, hogy olyan szakmai javaslatokat fogalmazzon meg, amelyekkel még ebben a ciklusban megoldható a kommunista nyugdíjak kérdése, a hatalom működésének mélyebb és kevesebb korláttal járó feltárása, beleérve az ügynökkérdést is, sőt - ha több mint két évtizeddel a rendszerváltozást követően még indokolt – akkor a lusztráció ügye is. Azonban a bizottság munkája ezzel nem érne véget, hanem hosszabb távon is segíthetné a kommunista bűnök feltárását.

- Mekkora és milyen típusú apparátust kívánnak létrehozni?
 
- A duplikációt mindenképp el szeretnénk kerülni, ugyanis jelenleg is megtalálható az Állambiztonsági Iratok Történeti Levéltárában a dokumentumok jelenetős része, de megyei levéltárakban és máshol is vannak elfekvő iratok. A lényeg, hogy ahol már apparátus foglalkozik a kérdéssel, ott az – legfeljebb a bizottság irányításával - folytathassa munkáját.  A cél az, hogy minél kisebb, de hatékonyan és jól működő testület álljon föl.  
 
- Milyen következményei lehetnek a bizottság tevékenységének?
 
- E tekintetben elsősorban az említett három területre kell összpontosítani; ajánlást vár a két kormánypárti frakció a bizottságtól.  
 
- Azért ezek is politikai döntések…
 
- Nem a politikai felelősséget szeretnénk áthárítani, de érdemes a nemzetközi gyakorlatot áttekinteni különösen a volt kommunista országokban. Továbbá figyelembe kell venni az ügy alkotmányos vonatkozásait is, hiszen az ügynökakták sokszor különleges személyes adatokat (betegség, szexuális identitás) is érintenek, míg például a lusztráció a választhatóság, mint alkotmányos alapjog korlátozását is jelenti.

- Mindezek mellett jól kitapintható az a társadalmi elvárás is, hogy végre pont kerüljön a hosszú ideje húzódó ügy végére…
 
- Egy demokráciában a nagyobb nyilvánosság mindig népszerű és általában jogos követelés, ugyanakkor kérdés, hogy ez az egyes konkrét esetekben hogyan érvényesüljön. Schiffer András azt mondta, hogy a diktatúra titkai nem lehetnek a demokrácia titkai is. Ez jól hangzik, általánosságban még igaz is, de ez az alapelv csak úgy érvényesülhet, hogy a diktatúra áldozatai ne legyenek a demokrácia áldozatai is. Olyan szabályozás kell, ami nem neveket hoz nyilvánosságra, hanem azt a tevékenységet és motivációt tárja fel, ami a kommunizmus időszakában valakit a rendszerrel való együttműködésre ösztönzött. A mai köznyelvben használatos ügynökkategóriába tartozó személyek között óriási különbségek voltak; ugyanis ügynöknek tekinthető az is, akit megzsaroltak azzal, hogy tönkreteszik a családját, és azért aláírt egy beszervezési nyilatkozatot, de soha nem jelentett. De az is ebbe a körbe tartozott, aki úgynevezett „hazafias alapon” önként jelentkezett a feladatra, és lelkesen súgta be akár a legközelebbi barátait is. A mai politikai fogalomhasználatnak megfelelő kategóriával nem jutunk előbbre, sőt még nagyobb igazságtalanságokhoz vezethet, mint a nyilvánosság kizárása. Erre is egy világos, érthető és koherens szabályozást kell találni.
 
- Mi a helyzet az úgynevezett „kommunista nyugdíjakkal”?
 
- A nyugdíjügyben is azt reméljük, hogy a nyugdíjbiztosító által is végrehajthatónak ítélt, alkotmányos javaslatot tud tenni a bizottság. az eddigi javaslatok ennek a kritériumnak nem feleltek meg.
 
- A közbeszédbe a kevésbé árnyalt ügynök fogalma került be, és viszonylag keveset beszélünk a tartótisztekről és a rendszer tevékeny működtetőiről.
 
- Valóban a tartótisztek, a döntéshozók, a különböző állami nagyvállalatokat vezető káderek hálózata a rendszer egészét működtette, és az egész rezsimnek csak a végső pontját jelentették az úgynevezett „társadalmi kapcsolatok”.

- Sokan támadják a házelnök fegyelmi jogkörét, pedig ha jól tudom Európa számos demokráciájában elfogadott és alkalmazott intézmény. Mit fog tartalmazni pontosan a szabályozás?
 
- Az ebben a témakörben kialakult vita – az érdemi levezető elnöki fegyelmi jogkör megteremtésével szemben felhozott érvek - sanda politikai szándékokon alapulnak, melyet rendkívüli tájékozatlanság egészít ki. Egyrészt az országgyűlési őrség megalakítása egy technikai módosítást jelent. Ugyanazok, akik ma a köztársasági őrezred keretében a parlament épületét védik, illetve a házelnök személyi védelmét látják el, fogják alkotni az országgyűlési őrséget is. A változtatás azért szükséges, hogy megszűnjön az a képtelen helyzet, hogy a házelnök nem adhat utasítást azoknak, akik az országgyűlés épületét védik. Az utasítási jog kiterjesztése a rendőri szervezeten belül működő őrezred esetében nem lehetséges, hiszen a rendőrség felett a kormánynak van utasítási joga, ami áttörhetetlen alkotmányos alapelv. Tehát azért van szükség egy rendőrségen kívül álló szervezetre, az országgyűlési őrségre, hogy a házelnök irányítási joga érvényesüljön. Közjogilag is az a helyes, ha a törvényhozás védelmét, nem a végrehajtó hatalom látja el.  
 
- Milyen fegyelmező eszközök voltak eddig a házelnök kezében?
 
- Magyarországon – a szómegvonás eszközétől és az ülés berekesztésének lehetőségétől eltekintve -, érdemi elnöki fegyelmi jogkör eddig nem volt. Fontos, hogy senki nem a vitát, vagy a véleménynyilvánítás szabadságát akarja korlátozni. Azt kell biztosítani, hogy a parlamenti ülés méltóságát sértő vagy erőszakos cselekmények esetén legyen lehetőség közbeavatkozni. A fegyelmi szabályokra elsősorban visszatartó erejük miatt van szükség. Kivezettetésre vagy a képviselői jogok felfüggesztésére akkor kerülhet sor, hogyha valaki fizikai erőszakra felhív, vagy maga is erőszakos magatartást tanúsít. Ezek olyan szélsőséges esetek, amelyekben indokolt, hogy legyen elnöki fegyelmi jogkör. Ráadásul ez a jogkör a mindenkori levezető elnököt illeti meg, amely éppúgy lehet ellenzéki, mint kormánypárti. Továbbá az Országgyűlés egyetlen paritásos – tehát azonos számú ellenzéki és kormánypárti képviselőből álló – bizottsága, a Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottság dönt a legsúlyosabb fegyelmi intézkedésekről.

- Ha jól tudom ez ráadásul nem magyar újítás…
 
- A németországi Bundestag elnöke mindenféle jogorvoslati lehetőség nélkül bárkit kitilthat harminc napra az ülésekről. De bármely európai ország gyakorlatát nézve – Ausztriától a skandináv országokig - mindenhol megvan a levezető elnöknek az eszköze arra, hogy szélsőséges esetekben a parlament tekintélyének megóvása érdekében beavatkozzon.
 
- A házszabály módosítása miatt a Gyurcsány-féle alakulat nem alakíthat frakciót a féléves moratórium lejárta után sem. Nem gondolja, hogy a DK az áldozat szerepében fog tetszelegni?
 
- Mártíromságra semmi oka nincs a Demokratikus Koalíció képviselőinek, részben azért, mert a DK ma bármely más újonnan alakult párttal szemben így is jelentős előnyben van, hiszen képviselői függetlenként az Országgyűlés munkájában érdemben részt tudnak venni, anélkül, hogy a párt egy választáson megmérettetett volna. A frakcióalakítási joggal kapcsolatban azt az elvi kérdést kellett eldönteni, hogy annak a pártnak, amely saját jogon nem jutott be a parlamentbe, szabad-e ugyanolyan jogokat élveznie, mint azoknak a pártoknak, amelyek egy választáson az ehhez szükséges támogatottságot megszerezték. Ebben a kérdésben egyébként az eddigi házszabályi rendelkezések nem adtak világos útmutatást. Úgy gondoljuk, hogy az a helyes és tisztességes döntés mindazon pártokkal szemben, akik az öt százalékos – vagy közös lista esetén tíz százalékos - küszöböt megugrották, hogyha azok a pártok alakíthatnak frakciót, amelyek kiérdemelték a választók bizalmát. Erre a DK-nak is lesz lehetősége 2014-ben.
 
- Ha már a bukott miniszterelnökről beszélünk, mit gondol arról, hogy Gyurcsány meghirdetette az „Alkotmánybíróság alkotmányos blokádját”? Mit jelenthet ez?
 
- Függetlenül attól, hogy a kijelentés bármilyen jogi kategóriát kimerít-e, ez egy olyan megnyilvánulás, amely miatt egy normális politikai kultúrával rendelkező országban a megszólaló örökre kizárja magát a demokratikus közéletből. Jó lenne, ha ezt ilyenkor valamennyi párt sietne egyértelművé tenni, különösen azok, akiknek a politikája sokszor abban merül ki, hogy másokat elhatárolódásra szólítgatnak fel.
 
- Ugyanakkor ez szinte egyenesen következik a magyar baloldal gondolkodásmódjából; azaz ha kormányon vannak, akkor virágzik a demokrácia, azonban ha ellenzékben vannak, akkor csak diktatúra lehet…
 
- Tölgyessy Péter szellemes mondása, hogy jó jobboldali államférfi a baloldal szemében csak az lehet, aki már meghalt. De még az ilyen kérdésekben a szocialistáknál talán valamivel igényesebb LMP esetében is azt láthatjuk, hogy amikor egy az alkotmányos alapjogokat lábbal tipró szocialista kormány van hatalmon, akkor akár még a gyülekezési szabadság jogszerű gyakorlása érdekében tett jogszerűtlen lépés sem képzelhető el, ha viszont ellenzékben vannak, akkor nekik lehet általuk is bevallottan jogellenes eszközökkel alkotmányos intézmények működését akadályozni. Ez az a demokráciaszemlélet, amiből mi nem kérünk, és reméljük, hogy a magyar társadalomnak is kellőképpen elege van belőle.

(fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések