ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Az új városüzemeltetési modell beváltotta a hozzá fűzött reményeket

Tarlós István még nem döntötte el, folytatná-e a munkát a következő ciklusban, ám a Fideszen kívül más politikai formációval kizártnak tartja az együttműködést. A főpolgármester az MTI-nek adott interjúban elmondta, a BKV adósságállományának törlesztéséhez új bevételi forrásokat kell bevonni, de a 4-es metrót befejezik.
Létrehozva: 2012. szeptember 24., 15:38 | Utoljára frissítve: 2012. szeptember 24., 15:46
nyomtat küld

Tarlós István hangsúlyozta, hogy az új városüzemeltetési modell beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a Budapesti Városüzemeltetési Központ, amelyhez a közszolgáltató cégek tartoznak, jelentős megtakarításokat ért el, a Budapesti Közlekedési Központ pedig mintegy 50 milliárd forintnyi támogatást szerzett mostanáig.
   
Úgy fogalmazott, 2010-ben csak egy rosszul előkészített 4-es metró beruházás maradt a városra a 2013-ig tartó uniós finanszírozási ciklusra, így most sorozatban készítik elő a projekteket, hogy a 2014-ben nyíló alapban akár "máról holnapra" lehessen pályázni. Ezek között említette a földalatti felújítását és járműcseréjét, a gödöllői HÉV pályafelújítását, annak a 2-es metróval való összekötését, a csepeli és a ráckevei HÉV összekötését és becsatlakoztatását az Astoriáig, a villamos- és autóbuszprojekteket. Kiemelte, hogy az előkészítő munkákat hárommilliárd forinttal támogatja a kormány.
   
Megvalósul az 1-es és 3-as villamosprojekt, a budai fonódó villamoshálózat, és "nagy nehézségek árán" befejezik a 4-es metrót - mondta, utóbbi kapcsán megjegyezve: a műszaki problémáknál a pénzügyi, jogi vetületek súlyosabbak. A Siemens céggel tart az egyeztetés, de veszteség nélkül nem lehet "megúszni"; a cél a korábbi, Budapestre nézve hátrányos szerződésből fakadó kár- és kötbérigény megfelezése, de így is több 10 milliárd forint lesz.
   
A BKV gazdálkodása kapcsán azt mondta, álláspontja szerint a cég középtávú működése a kormánnyal közösen finanszírozható, ugyanakkor az adósságállomány miatt 2015 végére a közösségi közlekedés ismét kritikus helyzetbe kerülhet, ha a főváros nem jut új bevételekhez.
   
Kifejtette: noha a 2004 és 2010 között felhalmozott 62 milliárd forintos adósságot sikerült kilenc bankkal refinanszíroztatni, azok csak haladékot adtak. Az adósságállományból 2015-ben 51 milliárd forint jár le, amire van állami garancia, de ez nem megoldás - mondta, hozzátéve, a városrészek érdekei nem írhatják felül Budapest érdekeit, mert annak az állam is súlyos kárvallottja lehet.
   
Tarlós István fontosnak nevezte, hogy megoldották az Alstom-szerelvények ügyét, a legnagyobb sikernek pedig a Fővárosi Vízművek kisebbségi részvénycsomagjának visszavásárlását tartja. A városvezetést továbbra is foglalkoztatja a stratégiai fontosságú társaságok visszaszerzése, jelenleg a vegyes tulajdonú Fővárosi Csatornázási Művek ügyét mérlegelik.
   
Szólt arról is, hogy megkezdődött a Közraktárak, vagyis a CET-beruházás kivitelezési hibáinak kijavítása, az épület a város birtokába került, és "keserves" tárgyalásokon sikerült visszaszerezni 21 milliárd forintot abból a 31 milliárdból, amelyet a szerződés szerint a városnak ki kellett volna fizetnie az ehhez képest mindössze nyolcmilliárd forintos beruházásért.
   
A további projekteket sorolva elmondta: számos városrészben "valódi kerékpárutakat" építettek, megindult a Széll Kálmán tér felújításának tervezése, még e ciklusban megkezdődik a római-parti árvízvédelmi mű kivitelezése, folytatódik a Budapest szíve program, és megkezdik az óbudai gázgyár rehabilitációját.   
   
Arról is beszélt, hogy a Belügyminisztériummal és a Máltai Szeretetszolgálattal közös "társadalmi megbékélés" program eredményeként jóval kevesebb hajléktalan él közterületen, az érintettek emberibb körülmények közé kerültek, s mintegy 4-500 embert rendszeresen foglalkoztatnak a fővárosi közszolgáltató cégek. Az elmúlt télen három új szállót adtak át, s napokon belül pedig megnyitják a negyedik intézményt, a Szabolcs utcában.
   
A kórházak központi irányítását, az általános iskolák és szakiskolák állami kézbe adását a főpolgármester jó lépésnek tartja, a gimnáziumok esetében azonban azzal "messzemenőkig nem ért egyet". Szerinte azoknak az önkormányzatnál kell maradniuk, mert a patinás gimnáziumok öregbítik a város hírnevét. Jelezte: tart attól, hogy nemcsak a normatívát fogja "elvinni" az állam.
   
A kulturális szférában a mecenatúra fejlesztése mellett érvelt, mert a pénzhiány miatt nehezen működnek a színházak, a mozikra még kevesebb jut, az egyetlen megbízhatóan gazdálkodó intézmény a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és annak hálózata. Kitért arra, 14 színház közül kettőnek az élén volt változás, a József Attila Színházban ennek gazdasági oka volt, s egy év alatt talpra állt az intézmény.
   
Az Újszínházra utalva úgy fogalmazott: van egy "megengedő, ultraliberális réteg", amely szerint csak akkor van demokrácia, sokszínűség, ha ők irányítanak és a "rózsaszín különböző árnyalatai vannak jelen". Ebből vannak a feszültségek - folytatta -, s ha tényleg sokszínű, nem csak egyféle irányultságú színházra van igény, akkor nem baj, ha a vezetés "heterogénebb". Közölte: szeretné, ha Budapesten magyar és külföldi klasszikusokat játszanának klasszikus rendezésben, ennek bázisa lehet az Újszínház.
   
Tarlós István szerint nem tart ott a város, ahol mostanra tervezte: ennek egyik oka "a kommunikáció torzulása", a másik pedig, hogy többet szeretett volna kiszakítani Budapest számára a központi büdzséből. Azt mondta: a mostani munka a következő ciklusban érne be, s pislákol benne valami a jövőt illetően, a döntése azonban függ mások mellett attól, mekkora súlya lesz a fővárosnak, mennyi ambíciója lesz, továbbá hogy mit tervez a Fidesz és a miniszterelnök.
   
Leszögezte: semmilyen más politikai formációval nem tudja elképzelni az együttműködést. Emellett megjegyezte, hogy a személyére vonatkozó közvélemény-kutatási adatok jelenleg biztatóak, s az újraindulásra vonatkozó döntése ezen felmérésektől is függ majd.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések