ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Fónagy: Cél a vasúti közlekedés további fejlesztése

A kormány célja a vasúti közlekedés színvonalának további fejlesztése, az utazási körülmények javítása, amely még több embert késztethet arra, hogy az autó helyett a vasutat válassza - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten a 63. Vasutasnap tisztavató ünnepségén.
Létrehozva: 2013. július 12., 12:47 | Utoljára frissítve: 2013. július 12., 16:46
nyomtat küld

Fónagy János hangsúlyozta: sok évtized lemaradását nem lehet 2-3 év alatt behozni, de a változtatást már elkezdte a kormány az utóbbi években. Törvény született a közösségi közlekedésről, a szervezeti változások mellett sikerült a MÁV adósságát mérsékelni, összhang van fő közösségi közlekedési ágak, a vasút és a távolsági buszközlekedés között, és a vasutasságnak világos jövőképe van - sorolta.
   
Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója az ünnepségen felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti tisztképzés idén 125 éves, a frissen végzettek a magyar vasút jövőjének letéteményesei. Megerősítette, a vasúttársaság is elkötelezett az utasok egyre magasabb színvonalú kiszolgálásában.
   
Fónagy János elmondta: idén több mint 300 tisztet avattak, csaknem dupláját a tavalyinak, ez is bizonyítja, hogy a vasút megítélése, az azzal szemben támasztott társadalmi és gazdasági igények, valamint a vasutasságnak saját magába vetett hite sokat változott. Az elmúlt évtizedekben számos alkalommal vitatkoztak azon, van-e a vasútnak jövője; sokan mondták, hogy ez egy meghaladott intézmény, azonban a MÁV 2013-as működése, a tisztek avatása is bizonyítja, hogy a vasútnak az egész világon és Magyarországon is volt, van és lesz jövője - mondta.
   
Fónagy János kifejtette: a kormány számára a vasút nem egy vállalat, hanem a magyar gazdaság és társadalom egyik legfontosabb tartóeleme, biztosítja az állampolgárok mobilitását, összetartja az országot, biztosítja a hazai ipar működését, és a tranzitforgalmat. Mivel a jövő a közösségi közlekedésé, amelynek alappillére a vasút, az elmúlt három évben elkezdődött és folyamatban van a MÁV szervezeti átalakítása - hívta fel a figyelmet. Emlékeztetett arra, hogy 2002 és 2010 között "több mint 100 részre verték szét" a korábban egységes magyar vasutat. A 2010 óta zajló struktúraváltás eredményei már érzékelhetők: a vasúttársaság úgy volt képes adósságállományát 55 milliárd forinttal csökkenteni, hogy nem voltak megszorítások, csoportos létszámleépítés, sőt a fejlesztések révén még több vasúti kocsi újul meg, és az utaslétszám az elmúlt két-három évben ha szerényen is, de elkezdett növekedni.
   
Fónagy János szerint az előző kormányok közlekedéssel kapcsolatos rossz döntései ártottak a vasútnak, erre példaként említette a teherszállítási üzletág "elhibázott" eladását. Mint mondta, a Fidesz-KDNP-kormánynak deklarált célja volt az első pillanattól, hogy megerősítse a vasutas hivatás társadalmi megbecsülését és perspektívát teremtsen az ágazat minden résztvevőjének. Fónagy János hangsúlyozta, a kabinet határozott lépéseket tett és kiszámítható jövőt ígért az ágazatban dolgozóknak. Magyarországon ma naponta mintegy 3100-3300 vasúti szerelvény indul el, több millió ember választja utazáshoz a vasutat. Felidézte, hogy amikor 2002-ben közlekedési miniszterként átadta a MÁV-ot, akkor a magyar vasútnak 27-28 milliárd forint banki adóssága volt, ami nem kevés, de 2010-ben 330 milliárd forint adóssággal kapta vissza a kormány, emellett 2002-ben még volt teher- és személyszállítás is, 2010-re a vasút szétforgácsolódott, az irányítás szétesett, a vasutasság elbizonytalanodott, a gazdálkodás áttekinthetetlenné vált.
   
Fónagy János kifejtette: az európai uniós forrásokból 2011-ig 635 milliárd forint irányult a közösségi közlekedést fejlesztő projektekbe. A 2014-2020-as pénzügyi időszakot megelőzően a kormány kidolgozza a Nemzeti Közlekedési Stratégiát, amely kijelöli a következő időszak feladatait. A dokumentum brüsszeli elfogadását követően, tehát már 2014 elejétől megnyílhatnak az újabb uniós források - hangsúlyozta. A MÁV szervezeti újjáépítése és az áttekinthető gazdálkodás kialakítása jó úton halad: a 100 körüli gazdasági egység csaknem a felére csökkent - mondta az államtitkár, kiemelve: bízik abban, hogy belátható idő belül a magyar teherszállító vasút is megkezdheti működését.
   
Dávid Ilona elmondta: a vasút napjainkban újra népszerű, és a MÁV is tapasztalja, hogy a kormány a vasút mellett áll. A MÁV élni szeretne ezzel a támogató attitűddel, és számos lépést tettek azért, hogy ez a bizalom megmaradjon. Kiemelte: a MÁV először ért el pozitív üzemi eredményt tavaly évtizedek óta, és csoportszinten is jól teljesített, ami a költséghatékonyságnak, a folyamatszervezési és szolgáltatásfejlesztési lépéseknek köszönhető. Emellett jelentős szerepe volt a szerződés szerinti, állami finanszírozásnak is - mondta Dávid Ilona. Hozzáfűzte: a 2015-ig szóló pályaműködtetési szerződés kiszámíthatóságot biztosít a MÁV számára, és folyik a cégcsoporton belüli párhuzamosságok felszámolása, költséghatékony technológiai fejlesztések zajlanak, valamint a korábban külső vállalkozók által végzett munkák a vállalatcsoporton belülre kerülnek.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések