ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Némethné: Jó üzletet kötött a magyar állam

Jól működő, nyereséges cégben szerzett többségi tulajdont az állam azzal, hogy 750 millió forintért beszállt a Mahart PassNave hajózási vállalatba. Nyomásgyakorlás nem volt az állam részéről az eladóra - mondta Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter.
Létrehozva: 2013. október 17., 08:37 | Utoljára frissítve: 2013. október 17., 09:34
nyomtat küld

Megvásárolta a Mahart PassNave Személyhajózási Kft. 51 százalékos részesedését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. , a vételár 750 millió forint – jelentette be Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter budapesti sajtótájékoztatóján.

Könnyebben mehet a kikötőfejlesztés

A tárcavezető a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában elmondta, a vétel illeszkedik az állami vagyon gyarapításáról hozott 2010-es kormányzati döntéshez. Hangsúlyozta: a Mahart PassNave eredményes, jól működő társaság, az állami szerepvállalás pedig lényegesen hozzá tud járulni a hajózási folyamatok és a kikötők fejlesztéséhez, valamint adott esetben az eszközcserékhez. 

A miniszter nyilatkozott az M1 Az Este című műsorában is, ahol arról beszélt, az üdülőhajós turizmusban nagyon jelentős volt a forgalomnövekedés az utóbbi időben, és ez kifejezetten a komolyabb vásárlóerejű kirándulókat hozza el Magyarországra. Korábban, a sajtótájékoztatóján elmondta még: Budapestre mintegy 200 ezer turista érkezik üdülőhajóval, és meg kívánják teremteni annak lehetőségét, hogy a turistautak ne csak a fővárosba koncentrálódjanak, hanem bekapcsolják a vidéki turisztikai célpontokat is.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vezetője hozzátette: az uniós fejlesztési politikához is kapcsolódik a vétel a folyami hajózás előtérbe helyezése, az ehhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése révén.

Nem volt nyomásgyakorlás

Németh Lászlóné szerint az állam nagyon előnyös üzletet kötött, mert négyéves halasztott fizetésben állapodtak meg az eladóval. Kormányzati számítások szerint az cég évről évre képződő eredménye, illetve az állami tulajdonrészhez kapcsolódó osztalék fedezete fog nyújtani a vételár kifizetésére.

Arra a kérdésre, hogy az eladó Masped Zrt. vajon miért vált meg egy versenyképes cég többségi tulajdonától, a miniszter azt válaszolta, véleménye szerint ez a cég és a kisebbségi tulajdonosok is jól látták, hogy mindenki számára előnyös lesz az állam által a Mahart PassNave üzemeltetésében, mozgatásában vállalt extraszerep. Hozzátette: amikor a tárgyalásokat megkezdték, ennél mélyebb belső titkokba az eladó nem avatta be az állami felet. Az Estében pedig azt is kijelentette: nem volt nyomásgyakorlás az állam részéről az üzlet megkötése érdekében.

A Maspeddel kötött üzlet hátteréhez az is hozzátartozik, hogy a kisebbségi tulajdonosok továbbra is a csoporthoz tartozó cégek maradtak. „Úgy gondolom, ők lehetőséget láttak abban, hogy velünk együttműködve felfejlesszük a céget” – fogalmazott a tárcavezető.

Számítanak a cég szakembereire, nem lesznek elbocsátások

Németh Lászlóné közölte, a Mahart PassNave-nál az állami tulajdonszerzés után semmiféleképpen nem várhatók elbocsátások. Jól működő, nyereséges cégről van szó, az állam mint tulajdonos az ott dolgozók szakmai tudását kihasználva, illetve a maga által hozzátett fejlesztések mellett szeretné működtetni a vállalatot.

Az MNV és a Mahart PassNave közötti együttműködést tavaly ősszel kezdeményezte a cég többségi tulajdonosa, a Masped Zrt., ezután kezdték meg a tárgyalásokat.

A Mahart Passnave 2011-ben, illetve 2012-ben 400 millió forint körüli mérleg szerinti eredményt ért el. A 2013-2015 közötti időszakban éves szinten félmilliárd forint feletti mérleg szerinti eredménnyel kalkulálnak, ami 2017-től várhatóan meghaladja majd a 600 millió forintot. A társaság flottája jelenleg 22 hajóból áll, éves szinten 110 szállodahajót fogad budapesti és vidéki kikötői hálózatában.

Nem kell állami segítség a gázüzletág működésének fenntartásához

A miniszter beszélt az E.ON csoport gázüzletágának szeptember végi megvásárlásáról is. Arra a kérdésre, hogy a fejlesztési tárca tudomása szerint kell-e tulajdonosi pénzügyi segítség a veszteséges üzletág, a földgáztárolók és a földgázkereskedő működésének fenntartásához, a tárcavezető azt mondta, nem lesz majd szükséges ilyen támogatás.
Azzal, hogy az állam a hosszú távú gázszerződésekről le tud ülni az orosz partnerrel tárgyalni, előnyökhöz lehet jutni. Másrészt, az, hogy egy cégcsoportnál az egyik tag veszteségét a láncban hová terhelik, illetve milyen módon számolnak el egymás között a cégcsoport tagjai, az mindig az adott számviteli politika és elképzelés kérdése - tette hozzá Németh Lászlóné. Az Estében azt is elmondta: mint ahogy azt korábban már közölték, a vásárláskor állam összesen 280 milliárd forintot utalt, ebből 260 milliárd volt a vételár, és 20 milliárd volt annak követelésnek, illetve készpénznek az ellentételezése, ami a cégben a zárás napján benne volt.

A földgáztároló áráról később nyilatkoznak

Arról, hogy az állam miből és mennyiért vásárol stratégiai földgáztárolót a Mol-tól, Németh Lászlóné a Közbeszédben azt mondta, a finanszírozást a Magyar Fejlesztési Bankon (MKB)keresztül biztosítják, az ügylet zárásához pedig még szükség van a versenyhivatali engedélyre, a részleteket majd ennek megszerzése után hozzák nyilvánosságra. Azt a sajtóinformációt, hogy a vételár 140 milliárd forint, nem tudta megerősíteni.

Két közmű céggel viszonylag gyorsan lezárulhatnak a tárgyalások

A Közbeszédben arról is szó volt, hogy két energiaipari társasággal is lezárulhatnak 2013 végéig a tárgyalások az állami tulajdonszerzésről. A tárcavezető közölte, mindkét céggel abban állapodtak meg, hogy amíg biztossá nem válik az üzletkötés, nem tesznek nyilatkozatot. Hozzátette azonban, ez a két társaság az, amelyikkel várhatóan a leggyorsabban meg tudnak állapodni abból a hat-hét közműcégből, amelyekkel egyeztetést terveztek.

A közműcégek esetleges megvásárlása kapcsán Az Estében azt mondta, hét olyan ügy van folyamatban, amelyekben tárgyalást folytatnak, ezek a cégek a közszolgáltatás más-más szegmenseit képviselik – köztük a szemétszállítást is. Két cég van, akikkel viszonylag gyorsan le tudják zárni a tárgyalásokat, a többiekkel még a beszélgetések zajlanak.

A tárgyalások alakításánál szempont, hogy a kormányzati oldal ütemterv szerint szeretne haladni. Az biztos, hogy a kabinet a rezsicsökkentési törekvéseit fenn fogja tartani, és van egy elképzelés arra, hogy milyen lépéssoron keresztül hajtják végre az átszervezést.

(hirado.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések