Újabb 700 millió a Fertő-tó körüli kerékpárutak fejlesztésére
|
Az ország összefogásához hasonlóan a kerékpárút konzorciumi összefogása teremtette meg a sikeres projekt alapfeltételeit, azt, hogy a kormány megelőző 450 milliós támogatását követően újabb 700 millió áll rendelkezésre a Fertő körüli kerékpárút-fejlesztésre. Mindezt az tette lehetővé, hogy Magyarország jobban teljesít - mondta Firtl Mátyás, a térség országgyűlési képviselője a projektnyitón. |
A Gyurcsány-Bajnai korszak után, amelyben Magyarországot az előző kormány az összeomlás szélére taszította, ma már az ország talpra állt, a gazdaság növekedő pályán van – mondta a projektindító bevezetőjében Firtl Mátyás országgyűlési képviselő. Rekord alacsony az infláció, az államadósság csökken, az államháztartási hiány is, visszafizette az ország az IMF hitelt, kikerültünk a túlzott deficit-eljárás alól - részletezte.
Az ország összefogásához hasonlóan a kerékpárút konzorciumi összefogása teremtette meg a sikeres projekt feltételeit, azt, hogy a kormány megelőző 450 milliós támogatását követően újabb 700 millió áll rendelkezésre a Fertő-tó körüli kerékpárút-fejlesztésre.
Ennek jelentősége, hogy tényleg körbekerékpározhatóvá válik a Fertő-tó, vízparti leágazással és a többi hiányzó elemmel és biztonságosan.
A kerékpárút sikeresen szolgálja a térségbeli turisztikai fejlődést, a helyi vállalkozók érdekeit, segíti a térség idegenforgalmának élénkítését, és megteremti a további gazdasági fejlődés feltételeit, amely a térségbeli önkormányzatok és vállalkozások érdekét szolgálja – hangsúlyozta az országgyűlési képviselő.
Az eseményen jelen voltak a térség polgármesterei, a konzorcium tagjai, szakmai szervezetek képviselői.
A Fertő-tájon tervbe vett új kerékpárút-hálózati fejlesztésekről Fersch Attila, a FHNP igazgatóhelyettese tartott tájékoztatót.
Ismertette: a kormány első körben 450 millió forintot biztosított a térségnek egy tavaly őszi kormányhatározattal, amelyet követően ma egy újabb, 700 milliós nagyságrendű fejlesztési összegről számolt be közös sajtótájékoztatón Firtl Mátyás országgyűlési képviselő és Reisch Gábor, a Fertő-Hanság Nemzeti Park igazgatója.
Így tehát, két részletben összesen 1150 millió forint áll rendelkezésre a fertői kerékpárút-hálózat fejlesztésére. Belátható időn belül, jövő nyárra elkészülhetnek azok a beruházások, amelyek a Fertő-táj magyar felén az osztrák kerékpárút-hálózat mai állapotát megközelítő, sőt helyenként jobb minőségű infrastrukturális feltételeket teremtenek majd a biciklis turistáknak.
A kormány első körben 450 millió forintot biztosított a térségnek egy tavaly őszi kormányhatározattal. Az állami forrás felhasználására a Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság vezetésével egy 14 szereplős konzorcium alakult. A Konzorcium tagjai a Fertő-menti települések (Sopron, Fertőrákos, Fertőboz, Hidegség, Fertőhomok, Hegykő, Fertőszéplak, Fertőd és Sarród), a Fertő-táj Világörökség Magyar Tanácsa Egyesület, a Magyar Közút Nonprofit Zrt, a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt, és a Soproni Hegyközségi Tanács. Együttműködő tagok még a Magyar Turizmus Zrt. Nyugat-dunántúli Regionális Marketing Igazgatósága, a Civilek a Fertő-tájért Egyesület, valamint a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A Konzorcium elkészíttetett egy beruházási programtervet a Fertő-táj magyar felén szükséges kerékpárutas fejlesztések meghatározása végett. E programterv költségeket rendel mindehhez és javaslatot tesz az egyes elvégzendő feladatok ütemezésére. Ezzel a tervvel a Konzorcium azt érte el elsősorban, hogy – a hazánkban sajnos oly gyakori – félmegoldások helyett a mindenkor rendelkezésre álló források figyelembevételével olyan kisebb-nagyobb ún. fejlesztési csomagokban gondolkodhat a térség, amelyek teljes megoldásokat kínálnak. A Fertő-táj teljes kerékpárút-infrastruktúrája górcső alá került a Programterv keretében, és összesen 4 kivitelezési ütemre (csomagra) tesz javaslatot a dokumentum (0-dik, 1-ső, 2-dik és 3-dik ütemek).
A Kormány által biztosított összeg elegendő a 0-dik ütemben megfogalmazott egységes kerékpáros közlekedési táblarendszer kialakítására, valamint az 1-ső ütem feladatai közé sorolt, meglévő kerékpárutak jelentős részének teljes korszerűsítésére. Ezért a Konzorcium úgy döntött, hogy a kormányhatározat révén rendelkezésre álló forrást eszerint kívánja felhasználni. Így a mai szabványoknak megfelelően, a meglévő, rossz állapotú kerékpárutak teljes korszerűsítése megvalósul. Összesen 19 km hosszú újszerű kerékpáút készül el Fertőboz és Fertőszéplak bel- és külterületein, Fertőrákos külterületein (a fertőmeggyesi határátkelőig), Fertőd külterületein (a pomogyi határátkelőig), valamint Hidegség, Fertőhomok és Hegykő külterületein. Gyakorlatilag a 22 éve épült és azóta erősen leromlott állagú szakaszok újulnak meg. Mindehhez pedig az EUROVELO európai kerékpáros-hálózathoz illeszkedő kerékpáros közlekedési irányító és információs táblarendszer társul. A munkák ősz elején kezdődtek el a közbeszerzésen nyertes STRABAG Kft kivitelezésében, és várhatóan még idén befejeződnek.
Második körben 700 millió forint áll rendelkezésre. Ez a pénz a Nyugat-dunántúli Regionális Operatív Program keretében 85%-ban az EU Strukturális Alapjából, 15%-ban a Magyar Kormány által nyújtott nemzeti önrész-kiegészítés keretén belül hazai társfinanszírozás formájában áll a Konzorcium rendelkezésére. Mindez elegendő a fentebb említett beruházási programtervünk 2-dik ütemében jelzett feladatok teljes megvalósítására, miszerint megépülnek a hiányzó kerékpárutak, és immár valóban, biztonságos körülmények között körbe biciklizhető lesz a hazai Fertő rész is a jövő nyáron.
A most induló projekt keretében három forgalmas település belterületén, Fertőrákoson, Balfon, és Sarródon, továbbá Fertőszéplak egyes hiányzó belterületi szakaszain kerékpárutak, kerékpársávok, kerékpáros nyomok kialakításával, és egyéb forgalomtechnikai megoldások alkalmazásával oldják meg a kerékpárosok közlekedését. Fertőrákos és Balf között – osztrák mintára – elkészül a csaknem 25 éve folyamatosan napirenden lévő, mindeddig hiányzó vegyes használatú mezőgazdasági és kerékpárút, továbbá Balfot déli külterületén is összekötjük a meglévő kerékpárúttal Fertőboz irányába. Ezen a részen a közút mellett mindkét oldalon leburkoljuk az útpadkát, ahol a kerékpárosok kényelmesen haladhatnak majd teljes biztonságban.
Ugyancsak a projekt keretében, a kikötőhöz vezető bekötőút felújításával, és azon kerékpársávok kialakításával oldják meg a biciklisek közlekedését Fertőrákos és az egyetlen hazai rekreációs vízfelület, a fertőrákosi Vízitelep között. Így a sétahajó-, valamint a vitorláskikötő is kényelmesen megközelíthető lesz a bringások számára is. Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni azt, a fertődi belterületi kerékpárutak teljes rekonstrukciója, egy vadonatúj kerékpáros híddal a Kelemente-patak fölött is elkészül majd, csakúgy mint a gyér autósforgalommal rendelkező Fertőújlak belterületi szakaszán a kerékpáros nyomok kialakításával segítenénk a biciklisek továbbhaladását a tavaly elkészült új kerékpáros határátkelési ponthoz, illetve az oda vezető kerékpárúthoz.
2014 utánra, az új EU-s finanszírozási periódusra marad a beruházási programterv 3-dik, záró ütemének megvalósítása, ami a kerékpárutak és kerékpársávok belterületi fejlesztését összeköti a települések teljes rendezésével. Szeretnénk ugyanis a falvak teljes légvezeték-hálózatát föld alá helyeztetni, majd az út menti árkok lefedésével hely kínálkozna arra, hogy a belterületi kerékpárutak, kerékpársávok és járdák még biztonságosabbak, szélesebbek legyenek. A tavaly felállt Konzorcium szereplői elkötelezettek a beruházási programtervekben lefektetett feladatok és fejlesztési programok közös megvalósítására. Ugyancsak fontos az is, hogy a Konzorciumban Soprontól Sarródig együtt dolgozó Fertő-menti települések készek biztosítani a felújított és újonnan létesülő kerékpárutak hosszú távú fennmaradása érdekében a szükséges fenntartási munkák feltételeit, minden kerékpáros, legyen az turista vagy helyi lakos együttes örömére.
(firtl.sopron.hu)