ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Miért kell nekünk egy újabb hivatal?

A magyar politika asztalán fekszik egy törvénytervezet a költségvetési felelősségről és a törvényhozási költségvetési hivatalról.
Létrehozva: 2007. november 30., 05:33
nyomtat küld

A tervezet célja, lényege: a jövőben az államháztartás úgynevezett elsődleges egyenlege ne mutathasson hiányt, az államadósság reálértéke mérséklődjön, a költségvetés tervezése a valós gazdasági folyamatokon és megalapozott előrejelzéseken nyugodjon, a jogszabályok előkészítésekor mérjék fel a várható költségvetési hatásokat, s mindezeket a követelményeket egy új intézmény érvényesíttesse.

A nulla tolerancia elve

A javaslat tetszik a Magyar Nemzeti Bank elnökének, az ügyben megszólaló elemzők és szakértők egy részének. Amint a miniszterelnök bizonyos büszkeséggel említette egy minapi szakmai konferencián: a Financial Times Európa legszigorúbb ilyen jellegű költségvetés-korlátozó mechanizmusaként említette a magyar javaslatot. Hogy mennyire tetszik majd a parlamenti képviselők zömének, azt meglátjuk; kétharmados többséget igénylő ügyről lévén szó, ez kulcskérdés. Előbb egy kitérőt arról, hogy jó-e "leg"-nek lenni Európában. 1995-ben a londoni székhelyű EBRD-ben dolgozva jelen voltam az akkori privatizációs miniszter látogatásán, ő egyebek mellett a közművek akkor folyó eladásáról tájékoztatta a fejlesztési bank vezetőit. Egyikük megjegyezte: a víz- és elektromos közmű-monopóliumok privatizációs értékesítése bátor tett, az első a maga nemében. A tolmács szavaira a magyar miniszter meglepődve felnézett; talán azt akarta megtudni, hogy valóban elismerést vagy inkább intést hordoznak a szavak. A nemzetközi partnerek azonban ritkán gondolkodnak a mi fejünkkel, és nem tartják kötelességüknek, hogy a kockázatokat helyettünk kalkulálják. Ezekkel a bizonyos közműeladásokkal azóta sok baj van, az akkor létrejövő magánmonopóliumok is okozzák a mai igen drága áram- és víztarifákat, a szerződések ellentétesek az uniós normákkal. Nem ok nélkül állt addig példa nélkül a Horn-kormány privatizációs megoldása.
Szóval, ha hinni lehet a Financial Timesnak, és miért ne hinnénk neki, nálunk készül Európa legszigorúbb költségvetési korlátozó szabályrendszere. Támogatóinak a várakozása szerint a szabályrend és az új hatóság majd gátat vet a "költségvetési alkoholizmusnak". Mégpedig a nulla tolerancia elvéhez hasonlóan.

Mozgástér nélkül

Hát igen, vannak országok, ahol egy pohár bor vagy egy pint sör elfogyasztható autóvezetés előtt, és találhatók más helyek - ilyenek többségükben a volt szocialista országok -, ahol a nulla alkoholszint a törvény. Legfeljebb nem tartják be.
Az elfogadott okoskodás szerint azért nem vehetjük át a nyugat-európai ésszerű szabályozást, mert a magyar úgymond nem ismer mértéket: ha egy pohár bor szabad lenne, akkor nem állna meg a megszokott másfél liter előtt. Mit mondjunk erre? Van, aki tudja, hol a határ, és valóban vannak sokan, akik nem képesek magukat korlátozni. Igaz, az utóbbiak jó részét a nulla szabály sem tartja vissza az ön- és közveszélyes viselkedéstől.

No de vissza a költségvetési hiány ügyére. Amit most javasol a kormányoldal a jövőre nézve, az olyasmi, mint az alkoholtilalom: merev szabályrendszer, és a tetejében a következő kormány életét megnehezítő új hatóság. Miért támogatná a javaslatot, ha jó esélyt lát arra, hogy 2010-ben átvegye a kormányrudat? Addig ugyanis az Európai Uniónak átadott konvergenciaprogram értelmében mindenképpen mérsékelni kell az éves deficit mértékét; elvi mozgástér csak a rákövetkező években nyílna meg az akkori kormány előtt. De mi se gondolkozzunk más fejével. Csak azt a kérdést tegyük fel: kell-e az országnak Európa legszigorúbb fiskális szabályrendszere?

Nemzeti projekt kellene

Ha abból indulunk ki, hogy nálunk van az idén (és jövőre is) az EU legnagyobb költségvetési hiánya, és a volt szocialista országok között a legnagyobb arányú államadósság, akkor a drákói törvények mellett sok érv szól. Csak felötlik a kérdés: miért folytatott a kormánykoalíció 2002 nyarától egészen az EU által engedélyezett utolsó pillanatig károkozó gazdaságpolitikát? És miért kell törvénybe iktatni az olyan kézenfekvő igazságot, miszerint jól tervezni csak a valós helyzet alapján lehet? Azért, mert ugyanők megcsúfolták az elemi állampénzügyi rációt?! És miért kell egy új intézmény, amely ha nagy hatalmú, akkor a felelős parlamenttől vesz el hatáskört; ha pedig nem az, akkor csak egy újabb hivatal, néhány további százmillió forintos kiadással.

Olyan ez, mint az alkoholista fogadkozása: többé egy kortyot sem iszom. Vitathatjuk egy darabig, mi a jobb metódus: az ilyen szent esküvés (amelyet persze nem tart be a gyenge jellem), vagy inkább az, hogy próbáljon meg kevesebbet és ritkábban inni. "Soha többé (elsődleges) deficitet", avagy: "ésszel lefaragni a fölös kiadásokat, mint másoknál is Európában".
A legjobb lenne azonban józan vezetőket találni. És még ennél is fontosabb lenne, ha a magyar társadalom átlátna a megvásárlására irányuló durva szándékon, és ezzel értelmét vesztené a jövőt betáblázó állami költekezés. Ha lenne egynéhány nemzeti projekt, mint a szlovéneknél az euróra való áttérés, amely minden külön fiskális szabály nélkül rendben tartotta a költségvetést. Csak teljesíteniük kellett a közös európai valuta átvételének referenciaértékeit: ilyen egyszerű ez.

(Bod Péter Ákos, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések