ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

"Európa beteg embere"

A jelenlegi sok nyomorúság és panaszáradat közepette üdítő élmény visszagondolni az ezredforduló körüli kormányzás időszakára. Sebestyén Tibor elemzésének első része a Magyar Hírlapban.
Létrehozva: 2007. november 30., 08:56 | Utoljára frissítve: 2007. november 30., 09:16
nyomtat küld

A jelenlegi sok nyomorúság és panaszáradat közepette üdítő élmény visszagondolni az ezredforduló körüli kormányzás időszakára.

A mértékadó nemzetközi minősítések és összehasonlítások szerint Magyarország sok területen (versenyképesség, az életminőség, a közéleti tisztaság, hitelképesség, eladósodás) jelentősen javította az ország jellemzőit és megítélését.

Az 1998-as parlamenti választások előtti viták egyik fő témája volt az évi hétszázalékos GDP-növekedési ütem, amely alkalmasnak tűnt az Európai Unióhoz való felzárkózásra egy emberöltő, vagyis 25-30 év alatt - az egy főre jutó vásárlóerőben mérve, ez a felzárkózás és a konvergencia legvalósabb fokmérője. Az akkori vitákban jelzők röpködtek a hetes szám népmesei és bűvös jellegéről, de azóta több volt szocialista ország elérte ezt a növekedési ütemet, sőt néhány közülük (több éven át) még a tízszázalékos ütemet is túlszárnyalta. Az ezredforduló után a parlamenti választási és a költségvetési vitákat viszont nem a GDP-jövedelem megtermelése, hanem az elosztása feletti összekülönbözések jellemezték. Mintha a gazdaságpolitika lényegi eleme csupán az lenne, hogy az állam miként osztogatja a nagyobb nyugdíjakat, a családi pótlékokat, a segélyeket, sőt az EU-val karöltve a támogatásokat is.

Szemfényvesztés

A gazdasági teljesítményt felülmúló megalapozatlan osztogatás azonban csak olyan szemfényvesztő trükk, amely szükségszerűen visszaüt az inflációban, a vagyonvesztésben vagy a jövő lassúbb növekedésében. Alig esik szó a kutatási, fejlesztési, termelési eredményekről. Inkább a "tűréshatáron vagyunk" típusú panaszáradat ömlik mindenfelé - teljesen jogosan. A panaszkodókat megértve az elosztás kínkeserves problémáinál is sokszorosan nagyobb súlyúnak tartom azt a tragikus tényt, hogy a gazdasági növekedési pálya eltért a polgári kormány által kitaposott úttól, vagyis az 1999 és 2002 közötti évek felzárkózási trendjétől. A rendszerváltozás után az 1999 és 2002 közötti időszak felzárkózási, gazdagodási aranykor volt abban a tekintetben, hogy az akkor még csak uniós tagjelölt Magyarország dinamikusan zárkózott fel az európai közösség gazdaságához, és jólétéhez is, amint az 1. ábra is szemlélteti.

Letérés az útról

Az ábra a felzárkózást jelentő útról letérés jól látható végeredményét tükrözi - mutatva, hogy az unióhoz való felzárkózás nagyon lelassult - az EU adatai és prognózisai szerint és az uniós pénzeknek a prognózisokban számba vett beáramlása ellenére is. Úgy látszik, hogy a többi volt szocialista európai uniós tagország gazdasági növekedését jelentősen felgyorsító uniós támogatások a rossz irányba kormányzott hazai gazdaságon nem vagy alig segítenek. A gazdagodási aranykor kormányciklusában a volt szocialista uniós tagországok körében Magyarország a legsikeresebbek közé tartozott a gazdasági növekedési üteme tekintetében is, ez jelentősen meghaladta a többi volt szocialista EU-tagország GDP-növekedési ütemének súlyozott átlagát. Ezt mutatja a 2. ábra.

Az uniós pénzekkel még alig segített 1999 és 2002 közötti évek erőteljes felzárkózási és gazdagodási trendje az akkoriban még elég jónak számító (4,43 százalékos) átlagos évi GDP-növekedés hatására alakult ki. Az EU adatai és előrejelzései alapján az átlag a 2003 és 2009 közötti évekre 3,6 százalékra csökken - miközben ugyanezen időszakokra a többi kilenc volt szocialista EU-tagország átlagos éves növekedési üteme három százalékról 5,7 százalékra nő, az uniós pénzek besegítésével is.

Sereghajtók lettünk

Mialatt mi lelassultunk, a többiek felgyorsultak az eléggé hasonló múlt és ugyanolyan nemzetközi és uniós környezet mellett, ez duplán rontja pozícióinkat a térségben. Így kerültünk az élbolyból az utolsó helyre. A gazdasági szempontból legalapvetőbb fenti két összehasonlítás jelzi, hogy Magyarország sokat vesztett és veszít azzal, hogy letért a polgári kormány által kiépített útról. A veszteség óriási, ezt többféle számítási modellel is számszerűsíteni lehet.

A polgári kormány a Széchenyi-terv keretében éppen egy gazdaságfejlesztési és társadalmi nagyberuházás beindításán és az első szakaszának a megvalósításán fáradozott, amikor a szocialista-liberális kormánykoalíció került hatalomra. Az új kormány egy-másfél év alatt nagyrészt leállította ezt a programot, amely elsősorban magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások fejlesztésére, valamint a kevés (külföldi) tőkét, de sok munkát (a kevésbé képzettek munkáját is) igénylő tevékenységek bővítésére irányult. Ez azonban hosszabb távon óriási kárt okozott, amiért nem a beruházás megkezdője, hanem annak a gondatlan félbeszakítója a felelős. Sajnos a későbbiekben sem történt semmi a hazudozásokon és a trükközések százain kívül. A 2006. évi választások ily módon csalárd megnyerése után a koalíciós kormány szintén nem a vásárlóerőben mérhető gazdagság megteremtésén gondolkodott és fáradozott elsősorban, hanem az uniós pénzek sokak szerint sajátos elosztásán, valamint a kicsinyes adóbeszedési és jövedelemelosztási változtatásokon.

(Dr. Sebestyén Tibor, kandidátus, gazdasági matematikus)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések