ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Bukásra áll az iskola

Tízéves korukban a magyar gyerekek az olvasási-szövegértelmezési feladatokat még jobban oldják meg, mint jó néhány más országban élő kortársaik. Mire azonban betöltik a tizenötöt, a sereghajók közé kerülnek.
Létrehozva: 2007. december 7., 06:31
nyomtat küld

Legalább is ez olvasható ki a napokban nyilvánosságra kerülő nemzetközi felmérésekből: az először közzétett tanulmány még hízelgő a kicsikre és oktatóikra, míg a második megmutatja, hogy a kamaszok feladatmegoldó képessége Magyarországon semmit sem javult a legutóbbi, 2000-es adatfelvétel óta.

A képet persze lehet árnyalni. A PISA (ez a tanulmányt készítő intézmény angol nevének a rövidítése) vizsgálata szerint a természettudományi ismeretek alkalmazását a tizenöt éves magyar diákok közepes színvonalon oldották meg. A másik két feladatcsoportban - a matematikában és az olvasott szöveg értelmezésében - viszont a huszonkilenc ország átlaga alá kerültek gyermekeink. Gyenge vigasz, hogy a kirgiz vagy az azerbajdzsáni fiúk és lányok teljesítménye még a mieinkétől is messze elmarad. Kételkedjünk a felmérés pontosságában? Aki néhány tucatnyi, különböző helyen tanuló gyerek érdeklődési területének, tanulási hajlandóságának fejlődését ismeri, továbbá meghallgatja iskolai élménybeszámolóikat, az tudja, hogy a hír igaz. Vagyis körülbelül a negyedik osztály elvégzése után az átlagos magyar diák a korának megfelelő szinthez képest egyre lejjebb csúszik.

Átlagos magyar diák a valóságban persze nincs is. A gyerekek különböznek természet adta képességeikben, de már egyértelműen kimutatható, hogy nem ez a döntő. Nagyobb tudással (ami az elsajátított ismeretek alkalmazási készségét illeti) azok a fiatalok lépnek az életbe, akik családilag előnyösebb starthelyzetbe születtek, majd szüleiknek sikerült jobb iskolákban elhelyezni őket. Ezeket a különbségeket a PISA felmérése is egyértelműen kimutatja.

Akár a demokrácia csődjének is tekinthetjük, hogy az emberek közötti esélyegyenlőségen már zsenge korban csorba esik. És ne tessék kizárólag a faluvégi putrikban született gyerekekre gondolni - bár az igazán tragikus esélytelenség elsősorban rájuk jellemző. A kevésbé iskolázott, átlagon aluli anyagi lehetőségekkel bíró, a lurkó fejlődésére alig vagy egyáltalán nem figyelő, társ nélkül maradó és a munkafeladatokból ki sem látszó szülők gyermekei bővítik a rossztanulói státusra ítéltek körét. Így a tizenöt évesek közül minden ötödik képtelen értelmezni egy egyszerű üzleti megrendelés szövegét, és körülbelül ugyanannyian nem ismerik fel a geometriai ábrán a derékszöget.

Na de mit művel közben az iskola? Kevésbé jómódú családok élnek Finnországban is, és az ezer tó országában sokukkal előfordul, hogy a szüleik elhanyagolják őket. A PISA felmérése mégis megmutatta, hogy a finn kamaszok átlagteljesítménye mindhárom vizsgált területen magasan a legjobb.

Akkor viszont oktatási rendszerünk is bukására áll. Azokról a pedagógusokról beszélek, akik nem észlelik tanulójuk elakadását, így nem fedezhetik fel annak okait sem, tehát képtelenek segíteni. Akik elfelejtik tudatosítani tanítványaikban a felismerést, hogy az internet nemcsak játékra és az aktuális slágerek letöltésére alkalmas, hanem szinte szórakozva világlátásukat is szélesíthetik a segítségével. Akik képtelenek elszakadni az oktatás mennyiségének a bűvöletétől, és alig izgatja őket, hogy a bebiflázott tananyagot a gyerekek hogyan tudják alkalmazni. Akik még mindig csak rendhagyó kísérletnek tekintik a kompetenciaalapú oktatást, pedig ennek a következetes alkalmazása az életbe kilépő fiatalokat képessé tenné a munkában és a társadalmi kapcsolatokban adódó problémák megoldására. Tapasztalataim szerint a gyökeres átképzésre szoruló pedagógusok szerencsére szakmájukban csak a kisebbséget alkotják.

A helytállásra alkalmas tanársereget viszont megtizedeli az állam rövidlátó takarékoskodása. A hatalom a csökkenő gyermekszámra csak iskolák bezárásával és megnövelt tanári óraszámmal reagált, ahelyett, hogy általánossá téve a kis létszámú osztályokat, módot adott volna, hogy a felkészült pedagógusok jobban odafigyeljenek egy-egy tanítványukra, és a leszakadást megfékezhessék. Ameddig ilyen kormányzati szemlélet uralkodik, nincs az az oktatási reform, amely akár méregdrága digitális táblák segítségével fordulatot hozhatna. Továbbra is rosszul szereplünk majd a nemzetközi felméréseken, és az esélytelenné nevelt fiatalok tömege az egész ország előmenetelében a bukás okozója lehet.

(Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések