ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Zöldülő repülőgépek

A repülőgép-ipar a Boeinggel együtt a farnborough-i légiparádén hangsúlyozta, hogy a széndioxid-kibocsátás csökkentésének irányába indultak el a fejlesztések.
Létrehozva: 2008. július 25., 12:47
nyomtat küld

A légiparádén bemutatták legújabb fejlesztésüket: rájöttek, hogy az algák is alkalmasak arra, hogy kiváló minőségű, repülőgépekhez való bioüzemanyagot állítsanak elő belőlük, nyilatkozta Darrin Morgan, a Boeing környezetvédelmi ügyekkel foglalkozó igazgatója.

A környezetvédők már régóta hangoztatták, hogy a repülés által is rengeteg üvegházhatású gáz kerül a környezetbe. Európában, ahol ez a szemlélet erősebb, néhány kormány kilátásba helyezte, hogy a légitársaságoknak is részt kell venniük a széndioxid-kvóta rendszerben, így 2012-től nekik is kell kibocsátási díjat fizetniük, olvasható a Seattle Times-ban.

Válaszként a repülőgépgyártók a légiparádét használták arra, hogy bebizonyítsák: nem csak igyekeznek, de már komoly fejlődést is elértek. Bemutatták a hatalmas, 550 üléses Airbus A380-at, mely az egy utasra eső üzemanyag-felhasználás tekintetében rendkívül hatékony. A GE Aviation is nyilvánosságra hozta az új motorját, mellyel csökkenteni lehet az ökológiai lábnyomot, a tökéletesebb égés segítségével, a Bombardier pedig a légibemutatón használt kukák kiállítását szponzorálta.

Sajnos, ezek az erőfeszítések csak üres szavak maradtak. "A Bombardier köszöni Önnek, hogy ezt az újrahasznosító kukát használja", olvashatták a kukákon, attól függetlenül, hogy nem írták le, hogyan lehet szelektíven gyűjteni a beledobott szemetet, így a járókelők mindent beledobtak. Ezenkívül persze a mindennapos repülő-bemutatók is nagy mennyiségű szén-dioxiddal és zajjal szennyeztek. Az A380 bemutatóján a szlogen ez volt: egy jobb környezet, kívül és belül is, mialatt egyetlenegy utas nélkül repült, így az utasonkénti üzemanyag-felhasználása valahol a sztratoszféra magasságában volt.

Fontos kijelenteni azt is, hogy a légiipar régóta egyre tisztább és zöldebb, már jóval azelőtt kezdte ezt a zöldülési folyamatot, hogy ez divattá vált volna. A Boeing egy sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a tavalyi, seattle-i légiparádén, ahol az egész 7-es sorozat részt vett, látványosan bizonyították, hogy merre fejlődnek a gépek. A 707-est már 25 mérföldről is lehetett látni, hatalmas fekete füstcsóvája miatt, a zaj pedig megrázta a földet a nézelődők alatt. Ezzel szemben a 777-es semmilyen látható füstöt nem bocsátott ki, és hangja is csak suttogáshoz volt hasonló, nyilatkozta egy igazgató, a 787-es Dreamliner pedig egy újabb hatalmas lépés lesz ugyanebben az irányban. Hasonlóan az A380-as is, nagy mérete ellenére az egyik leghalkabb repülő, és megközelíti a hibridautókat üzemanyag-hatékonyság szempontjából.

Az ok viszont szimplán üzleti: az üzemanyag ára, tehát minél hatékonyabban kell az energiát kinyerni belőle. Ez így volt régebben is, az újdonság ma csak az, hogy a mérnökök és a pénzügyi szakértők együtt dolgoznak a környezetbarát fejlesztések érdekében.

A légibemutatón az algák voltak a legnépszerűbbek. A Boeing a második-generációs bioüzemanyagokban látja a megoldást a repülés miatti szennyezés csökkentésére, mivel az elsőgenerációsok (kukoricából, szójababból vagy pálmából) az élelmiszerválság és az erdőkivágások miatt nem bizonyultak megfelelőnek. A másodgenerációs üzemanyagokat olyan gabonából állítják elő, melyet nem használnak fel élelmiszerként, termeléséhez nem szükséges túl sok ivóvíz, és nem változtatja meg jelentősen a tájat. Darrin Morgan szerint az elsőgenerációs üzemanyagok alkalmazása a mezőgazdaság lobbijának volt köszönhető, a másodgenerációsakat viszont a fenntarthatóságot fontosnak tartó üzemanyag-felhasználók fogják támogatni. "A Fair Trade kávé a modell: a fogyasztó dönti el, mi az elfogadható, jelen esetben tehát a légitársaságok és az utasok."

Mennyire üzemanyag-hatékonyak a modern repülők?
Az üzemanyag-hatékonyságot általában liter/100 utaskilométerben mérik, ahol az utaskilométer azt jelenti, hogy egy embert egy kilométerre elszállítanak. Ma az új gépek hatékonysága körülbelül 3,5 l/100 utaskm. Ez nagyjából megegyezik az utas nélkül hajtott legjobb hibridautók hatékonyságával. A 787-es Dreamliner és az A380-as superjumbo célja, hogy elérjék a 3 l/100 utaskm értéket. A pontos hatékonyság persze több más szemponttól is függ, például az utasok számától és a szállított teher tömegétől is.

Az alga lehet a legjobb megoldás, mivel természetesen nő tengeri környezetben, minden nap megduplázza a tömegét, és nagy mennyiségben található benne olaj. Morgan szerint az alga olyan produktív, hogy a világ összes repülőjét el tudná látni egy Nyugat Virginia területű telepen növesztett tenyészet. Erre a célra fel lehetne használni olyan területeket, melyeken nem nő meg semmilyen gabona, például sivatagokat, és sós víztározók vagy tengerek biztosíthatnák az újrafelhasználható vizet.

A bioüzemanyagoknak számos előnye van, például kevesebb üvegházhatású gáz keletkezik az égetésükkor, tulajdonképpen végtelen energiaforrást jelentenek, valamint az égésükkor keletkezett széndioxidot a növények felhasználhatják a növekedésükhöz.

Morgan szerint a Boeing nem szándékozik belépni az üzemanyag-piacra, de mindent megtesz azért, hogy az algákból nyert üzemanyag elterjedhessen az egész világon. A technológia még gyerekcipőben jár, de a jelenlegi olajárak ösztönzőleg hatnak az ilyen irányú kutatásokra.

A Boeing előrejelzései szerint 2015-re már ebből a forrásból származhat a repülésre használt üzemanyag 5-10 %-a.

A kérdés már csak az marad, hogy a légi-piac képes-e meggyőzni a környezetvédőket és a törvényhozókat arról, hogy eleget tesznek a fenti célok elérésének érdekében.

(greenfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések