ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Zöld Zónák Németországban

Németországban immár 32 településről tiltották ki a legszennyezőbb gépjárműveket, még behajtási díj ellenében sem közelíthetik meg a védett városmagot. Az első Zöld Zónát tavaly év elején jelölték ki, azóta számos önkormányzat csatlakozott a szálló por elleni küzdelemhez.
Létrehozva: 2009. január 12., 10:22 | Utoljára frissítve: 2009. január 12., 10:25
nyomtat küld

A Német Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal koordinálja a levegővédelmi intézkedési tervek alapján kijelölt Zöld Zónák működését. A tavalyi indulás után a kijelölés felgyorsult, idén január elsejétől 9 új településsel gazdagodott a lajstrom, s további 7 önkormányzat tervezi, hogy egy éven belül életbe lépteti a szabályozást. Az intézkedésre szükség is van, mert az uniós levegőtisztaság-védelmi irányelv szálló porral kapcsolatos előírásait másképp ezek a települések nem tudják betartani - magyarázza Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadója.

A zónásítás lényege, hogy a legszennyezettebb területről, a Zöld Zónáról kezdetben csak a legszennyezőbb kibocsátási besorolású, majd az évek során a kevésbé szennyező, de még mindig nem a legkörnyezetbarátabb kategóriájú gépjárműveket kitiltják. Azaz adnak időt a norma végrehajtásához és a lakosság alkalmazkodásához. Ha valaki mégis a belvárosban puffogtatja korszerűtlen autóját, az büntetésre számíthat. Berlinben például alkalmanként 40 eurót fizethet a renitens. Az ellenőrzést segíti, hogy az autótulajdonosoknak megkülönböztető matricát (zöld, sárga, piros) kell váltaniuk és azt jól látható helyre ragasztaniuk, ezzel igazolják, hogy autótípusuk szerint jogosultak vagy éppen nem jogosultak a behajtásra. Erre érdemes odafigyelni a magyar autósoknak is, ha ezen városokba látogatnak.

A rendszer önmagát tekintve szigorúnak mondható, Berlinben 2010-re már csak az EURO 4-es vagy annál jobb szennyezés-kibocsátású járművek hajthatnak be a kijelölt zónán belülre. Jelenleg a dízel gépjárművek közül az EURO 3 (sárga matrica) vagy annál korszerűbb motorokkal lehet csak behajtani, míg benzines autók esetén a vezetők már az EURO 1 kategóriától (zöld matrica) használhatják a belváros útjait, ott csak az 1993 előtt gyártott gépjárművek, melyek nem rendelkeznek EURO minősítéssel vannak kitiltva.

A német Deutsche Umwelthilfe környezetvédő szervezet január 2-án 8 új, idén kijelölt zónában vizsgálta, hogy milyen arányban vannak azok, akik matrica nélkül vagy nem jó matricával, azaz szabálysértés vétkével hajtanak be. A matricások 90,2 százaléka Ludwigsburgban zöld matricás volt, a többi sárga vagy a kitiltott piros. A megkérdezett autósok többsége pártolta a rendszert és bíznak annak hatékonyságában.

Az intézkedés sikere a levegőminőség javulásában és a gyalogos, kerékpáros közlekedés biztonságával mérhető - foglalta össze Lenkei Péter. Európában összesen 70 településen jelöltek ki Zöld Zónát. Magyarországon Budapesten tervezik az intézkedés bevezetését.

(greenfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések