ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Átszervezésre készülünk

Hosszú távra tervez Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. Terveiben elsőbbsége van a vasútnak, de a közösségi közlekedés átalakításának is új irányt szabna. Az energiaárakról a fűtési szezonig megállapodna a szolgáltatókkal.
Létrehozva: 2010. június 11., 09:27 | Utoljára frissítve: 2010. június 14., 10:15
nyomtat küld

- Feladatok sorát bízta önre huszonkilenc pontos akcióprogramjában Orbán Viktor miniszterelnök. Mit tart a legfontosabbnak ezek közül?

- Három komolyabb feladat vár a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumra. Foglalkoznunk kell az állami vállalatok vezetésének átszervezéssel. A tárcára vár a közüzemi díjak áttekintése, felülvizsgálata és a meghirdetett moratórium mellett egy olyan rendszer kidolgozása, ami a felhasználóknak, szolgáltatóknak egyaránt előnyös. Végül, de nem utolsósorban foglalkoznunk kell az uniós források átstrukturálásával, a pályázatok gyorsításával és egyszerűsítésével, valamint a kis- és középvállalkozások helyzetbe hozásával.

- A kormányszóvivői tájékoztatón arról beszélt, hogy az állami vállalati kör átszervezése a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő felügyelete alá tartozó cégek dolgozóinak kifizetésére fordított 322 milliárd forint bértömeg 15 százalékos csökkentésével jár. Végig lehet ezt vinni nagyarányú elbocsátások nélkül?

- Átszervezésre készülünk, nem tömeges elbocsátásokra. A változások elsősorban az állami vállalati menedzsmenteket érintik majd. A vezetési szintek és az irányításban résztvevők számát egyaránt csökkenteni szeretnénk. Ez járhat elbocsátásokkal, de semmiképp ápolónők, óvónők, esetleg tanárok utcára kerülésével. Felszámoljuk a klientúrát, csökkentjük az igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok számát. Önálló igazgatósága csak a legnagyobb vállalatoknak lesz, a kisebb társaságoknál jogkörét a vezérigazgató veszi át. Úgy számolunk, ez önmagában is tekintélyes spórolást eredményez.

- Mit tud ajánlani az energiaszolgáltatóknak azért, hogy a folyton változó világpiaci árak mellett eleget tegyenek a miniszterelnök kérésének, és moratóriumot hirdessenek díjaikra?

- Meggyőződésem, hogy van lehetőség a megállapodásra. Az eddigi tárgyalások során kiderült, hogy a szolgáltatóknak Magyarországon a kiszámíthatóság, a stabilitás és a tervezhetőség hiányzik a leginkább. Ez ma nincs meg, de meglesz. Ezenkívül fontos az is, hogy a szolgáltatókat minden őket érintő kérdés megoldásába bevonjuk. Megszűnik az a gyakorlat, hogy este egy levélből tudják meg, területükön a kormány mit tervez másnap. Arra természetesen nem adhatok garanciát, hogy szempontjaik mindig érvényesülnek, de érveik meghallgatása nélkül döntés nem születhet. A tisztességes profitot elismerem, de elképzelhetetlen, hogy ennek árát mindig a lakosság fizesse meg.

- Nem mond ellent ennek az együttműködésnek Rogán Antal Országgyűlés előtt lévő javaslata, amely szerint a kormány visszatérne a kilencvenes évek gyakorlatához, és maga szabná meg az alkalmazható lakossági árakat?

- Nem, ez a tárgyalások kiindulópontja. Olyan kellék, ami nélkül tárgyalni sem tudnánk. Minden szolgáltató jelezte, hogy kész tárgyalni. Ám meg kell érteniük azt is, hogy megállapodás születhet közös megegyezéssel, vagy a jogszabályok adta lehetőségek maradéktalan érvényesítésével.

- Mikorra vár eredményt?

- Arra törekszem, hogy a megállapodások legkésőbb őszre megszülessenek, és a fűtési szezon kezdetekor már érvényesek legyenek.

- Van már terve arra, hogyan lehetne csökkenteni az ország kiszolgáltatottságát az energia-, elsősorban a földgázellátásban?

- Dolgozunk ezen is, de a részletekről egyelőre nem beszélhetek. Annyit elárulhatok, hogy a tárgyalásokat a bel- és a külföldi partnerekkel, nyugaton és keleten egyaránt megkezdtük. Eredmény még nincs, de bízom benne, hogy az év második felében már lesz mit mondanom.

- A kormánytól kapott feladatai között szerepel az uniós pénzek elosztásának, felhasználásának felügyelete. Nem tart attól, hogy összeütközésbe kerül Matolcsy György minisztériumával?

- Nem számítok komoly összetűzésekre. Még akkor sem, ha a kialakuló új struktúra számos egyeztetésnél hozza majd össze a fejlesztési és a nemzetgazdasági tárcát. Súrlódások feltehetőleg lesznek, ez a munka velejárója. A Széchenyi-terv keretében megjelenő pályázatokat a terv szerint a gazdasági minisztérium készíti majd elő, lebonyolításuk a fejlesztési tárca hatáskörébe tartozik. A pályázatokat azonban a két minisztérium közösen véglegesíti.

- Mielőbb döntésre kellene jutnia az infrastruktúra fejlesztését és működtetését felügyelő, illetve irányító szervezetek sorsáról. Megállapodtak már arról, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, vagy akár a Magyar Fejlesztési Bank milyen struktúrában működik a jövőben?

- Valóban megkezdődtek az előkészületek ezen társaságok átszervezésére. A kormányzati átadás-átvétel azonban még nem zárult le minden, a minisztériumok által felügyelt szervezetnél. A Magyar Fejlesztési Bankot például még nem tudtuk átvenni. Ezért nincs a birtokunkban minden információ a folyamatokról, a döntéshozatali mechanizmusról, az előkészítő rendszerekről. Természetesen, sokat tudunk, hiszen készültünk a kormányváltásra, a kép azonban még nem teljes. Kell két-három hét ahhoz, hogy fel tudjuk mérni, az előzetesen kialakított elképzelések megvalósíthatók-e.

- Mit tartalmaztak ezek az előzetes elképzelések?

- Erről nem beszélhetek. Legfeljebb azt mondhatom: az infrastruktúra-fejlesztésben változtatásokat indokolnak a lassú, bürokratikus folyamatok. Gyorsításra és olcsóbb működésre van szükség. De kapkodásra sem látok okot. Év közben vagyunk, ezért bizonyos átalakításokkal mindenképpen meg kell várnunk a januárt.

- Milyen szintig cserélnék le az állami szervezetek vezetőit? Mi lesz a mérce? Megbízhatóság vagy alkalmasság?

- A politikai kinevezetteknek nyilván menniük kell. A szakmai szempontból kiválasztott vezetők esetében viszont a referenciák, az eredmények, az adott területen kialakult állapotok alapján lehet majd dönteni. Éppen ezért nem is tudok elképzelni olyan központi szervezetet, ahol elmaradna az átvilágítás. Ahol közpénzekből gazdálkodtak, a projekteket is meg fogjuk vizsgálni. Ám tekintettel leszünk arra is, hogy az eddigi vezetők tevékenységével az új stratégiák mennyire egyeztethetők össze.

- A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő vezetőjét azonban már leváltották. Mi lesz a sorsa a többi kiemelt vezetőnek, mondjuk Andrási Miklósnak, a MÁV elnök-vezérigazgatójának?

- Sokan vannak, akikről még nincs kialakult álláspont. Személyekről nem beszélhetek. Legfeljebb annyit mondhatok: az állami vállalatoknál a feladathoz illesztjük a menedzsment összetételét, a vezető személyéről az adott cég hosszú távú szakmai stratégiája alapján döntünk.

- Parlamenti bemutatásakor jelezte, hogy az előző kormány számos projektjét, például a Malév privatizációját vagy a digitális közmű ügyét mindenképpen felülvizsgáltatja majd. Milyen szerződések számíthatnak még fokozott figyelemre?

- A minisztériumon belül hamarosan megkezdi a munkát egy államtitkárság, amely szorosan együttműködik majd a kormány döntése alapján dolgozó elszámoltatási kormánybiztossal. A szakterület a különféle ágazatok, például a közlekedés, a kormányzati informatika, a felsőoktatás vagy akár a büntetés-végrehajtás koncessziós szerződéseinek jogszerűségét, illetve tartalmukat ellenőrzi majd. Amire azért van szükség, mert ezek a szerződések együttesen ezermilliárd forintos terhet jelentenek a következő években a költségvetésnek. Az pedig nem tartható, hogy az ilyen kötelezettségeket rögzítő megállapodások közül akár egy is hátrányos legyen a magyar állam és az adófizetők számára.

- Konkrétan milyen beruházásokra gondol?

- Biztosan felül fogjuk vizsgálni az állam nagyobb szerződéseit. Ellenőrizzük például a telekommunikációs szerződések, köztük a Tetra-EDR vagy az egységes kormányzati gerinchálózat szolgáltatási tartalmát, árazását, a megállapodások keletkezési körülményeit. Tehát nemcsak az útépítés területén, hanem minden jelentős elkötelezettséget tartalmazó projektnél vizsgálódunk.

- Ha hátrányos szerződést találnak, elképzelhető olyan beavatkozás is, mint az első Fidesz-kormány idején az M1-M15 autópálya koncessziójának állami kivásárlása?

- Semmilyen megoldást nem zárok ki előre. Ott, ahol bebizonyosodik, hogy elődeink hátrányos megállapodást kötöttek, mindenképpen megpróbálunk beavatkozni. Ha lehet, kezdeményezzük a szerződés módosítását. De végső esetben akár a szerződés felbontásától sem riadunk vissza.

- Kormánypárti képviselők arról beszélnek, hogy az előző parlament által elfogadott költségvetés kozmetikázott, hiányoznak belőle nagy állami vállalatok konszolidációs igényei. Mire gondolhatnak, akik ezt mondják?

- A Malév esetében lehet mondani, hogy a költségvetés elfogadása után keletkeztek ilyen tételek. A költségvetést kritizálók azonban sokkal inkább gondolhatnak a MÁV szőnyeg alá söpört konszolidációjára, amire nincsen pénz a büdzsében. De találni ilyen tételeket más állami vállalatoknál is. Erről azonban szintén akkor lehet majd beszélni, ha a kormányzati átvétel lezárult, és a vizsgálatok is befejeződtek.

- Komolyan kell venni azokat az ígéreteket, hogy a kormány lehetőség szerint visszaállítja a forgalomszüneteltetésre ítélt vasútvonalak forgalmát, és megnyitja a bezárt kispostákat?

- Teljesen komolyan. Itt az elven van a hangsúly, és nem a megtakarításokon. A takarékossági és hatékonysági törekvések tiszteletre méltók, de a vasútnál és a postánál mégsem írhatják felül a társadalmi igényeket. A konkrét vállalati gazdálkodásban figyelembe nem vehető szempontokra a kormánynak kell tekintettel lennie, és nem szabad megengednie, hogy a vidék lakosságmegtartó képessége ilyen rövid távú szempontok miatt csökkenjen. Különösen akkor nem, amikor mondjuk az államnak évente 350 milliárd forintjába kerülő vasútnál a 29 szárnyvonal bezárása alig egy százalék megtakarítást hozott.

- Ez azt is jelenti, hogy új irányt szabnak a közösségi közlekedés megkezdett átalakításának?

- Igen. Ezeknek a változtatásoknak az előkészítése is megkezdődött. Készül egy kormányelőterjesztés, ami a közösségi közlekedés hosszú távú stratégiáját tartalmazza. Remélem, ez még a nyáron a kormány elé kerülhet.

- Mit tartalmaz majd ez a stratégiai?

- Sok részlettel egyelőre nem szolgálhatok. Legfeljebb annyival, hogy a kormány elé kerülő dokumentum rögzíti majd a közösségi közlekedés előnyét az egyéni közlekedéssel, ezen belül a vasútét a közúttal szemben.

- Hasonló lesz a fontossági sorrend a fejlesztéseknél is?

- A prioritásokat át fogjuk rendezni. A legnagyobb hangsúlyt szándékaim szerint a vasúti közlekedés fejlesztése kapja majd. De nem maradhatnak le az infokommunikációs beruházások sem. Ezek sorában az elsőbbség azoké a fejlesztéseké lesz, amelyek segíthetik a közigazgatás és az állam reformját, illetve hozzájárulhatnak a szolgáltató állam kialakításához. Matolcsy György beszélt a gyógyturizmus támogatásáról is, én pedig még kiemelném az energiafelhasználás hatékonyságát növelő beruházásokat, illetve a megújuló energiaforrások hasznosítását lehetővé tevő fejlesztéseket.

- Említette az infokommunikációt. Milyen beavatkozásokat, támogatásokat terveznek a széles sávú internet elérése megkönnyítésére?

- A legfontosabb, hogy végre valódi széles sávú internetről, ne limitált hozzáférésről beszélhessünk Magyarországon. Olyan internetre van szükség, ami lehetővé teszi a multimédiás alkalmazások jó minőségű elérését. Ehhez egyrészt foglalkozni kell az infrastruktúra fejlesztésével, a gerinchálózattól a hozzáférésig. Itt lehet beszélni beruházási támogatásokról. De gondoskodni kell arról is, hogy megfelelő tartalom álljon rendelkezésre. Arról, hogy mi a megfelelő, végső soron a felhasználó dönt. Az államra vár azonban a feladat, hogy támogassa az olyan kezdeményezéseket, amelyek segítik a távmunka és a távoktatás elterjedését.

- Szükségét látja hazánkban egy negyedik mobiltelefon-szolgáltató piacra lépésének?

- Ahhoz, hogy erre válaszolhassak, be kell fejeződnie a frekvenciagazdálkodás áttekintésének, és el kell készülnie az ehhez tartozó stratégiának. Ez ad majd választ arra, hogy a jelenlegi szolgáltatók által használt 900 megahertzes frekvenciasávban felszabaduló kapacitásokat hogyan használjuk fel a harmadik generációs hálózatokban. De kérdés az is, milyen hatása lesz a digitális átállásnak a negyedik generációs szolgáltatások megjelenésében. Ezek után dőlhet el, hogy egy negyedik szolgáltató piacra lépése a jó cél, vagy inkább a meglévő három társaság szolgáltatásainak javítására kell koncentrálni. A válasz előreláthatólag egy hónapon belül megszülethet.

- Ez a válasz azért meglepő, mert üzletemberként a közelmúltban éppen egy negyedik mobilcég érdekében dolgozott...

- Akkor más volt a szerepem. Kiírtak egy tendert, amelyen magánszereplőként úgy láttam, érdemes részt venni. Akkor senki sem kérdezte tőlem, hogy a piacnak kell-e egy újabb mobiltelefon-szolgáltató. Miniszterként viszont kizárólag ez a kérdés számomra.

- A vasút önálló mobil rádiótelefon-rendszerének kiépítését szükségesnek tartja? Mi lesz az előző kormány által lefújt GSM-R tender sorsa?

- A GSM-R tendert ki kell írni. Nincs más út, különben nemcsak az erre a projektre fordítható uniós támogatás vész el, de Brüsszel nem fizeti ki a magyar vasút uniós biztonsági rendszerének, az ETCSII-hálózatnak a kiépítésére szánt 50-60 milliárd forintot sem. Ami baj lenne, mert a rendszerre a MÁV-nak szüksége van.

- A Kapsch magyarországi ügyvezetőjeként részt vett az autópályák használatarányos díjrendszerének kiépítésére kiírt, majd az utolsó pillanatban visszavont tenderen. Ez is olyan beruházás, amelynek szükségességét most már másképp látja?

- Nem, a használatarányos díjrendszer bevezetését az autópályákon miniszterként is fontosnak tartom. A téma a háromnapos kormányülésen, Lovasberényben is szóba került. Döntés még nem született.

- Feladatai megvalósításához komoly szakértői háttérmunkára lesz szükség. Hogyan tudja távol tartani minisztériumától korábbi üzleti kapcsolatait?

- Ez egyszerű. Annyi az egész, hogy korábbi cégeim, tulajdonostársaim nem fognak állami megrendeléseket kapni. Erre oda kell fi gyelni. Ha valamibe, hát ebbe bele lehetne bukni.

(Kapitány Szabó Attila, Népszabadság)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések