ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Uniós elnökség: Magyarország bizonyíthat

Magyarország hivatalosan is átvette az Európai Unió vezetését január 6-án a következő félévre. Portálunk Szánthó Miklóst a Nézőpont Intézet elemzőjét kérdezte többek közt arról, hogy milyen kihívások várnak az országra, és milyen mozgástere lesz a kormánynak az elnökségi ciklus ideje alatt.
Létrehozva: 2011. január 7., 12:57 | Utoljára frissítve: 2011. január 10., 12:12
nyomtat küld

- Milyen feladatokat kell megoldania a kormánynak az elnökség alatt?

- A soros elnökségnek semmiképpen sem az a feladata, hogy a saját országa számára "fontos ügyeket" képviselje. Hivatalosan erre egyébként nincs is tág mozgástere, hiszen a programot nagyrészt az Unió általános agendája határozza meg, ezen felül hazánk tagja az elnökséget másfél éven keresztül ellátó spanyol-belga-magyar triónak, mely már korábban közös prioritásokat irányzott elő. A Lisszaboni Szerződés által amúgy is csökkentett súlyú soros elnökség legfontosabb feladata ezért, hogy a már folyó ügyek gördülékeny vitelét biztosítsa, elősegítse a konszenzus kialakítását ezekben. Azonban majdnem minden elnökség során adódhatnak előre nem látható események, konfliktusok, amelyeket szintén problémamentesen kezelni kell - ilyen volt korábban az orosz-grúz háború, vagy a gázellátási nehézségek. Ezen felül egy elnökség "karakterét" nemcsak az általa képviselt ügyek határozzák meg, hanem olyan "apróságok" is, mint a formális politikán túl a kulturális események.

- Milyen kötelezettségekkel és jogosítványokkal jár az elnökség a kormányra nézve? Melyek azok a programpontok, amiket kifejezetten a magyar kormány vett fel az "étlapra"?

- Természetesen a magyar elnökség több olyan "dossziét" is igyekszik képviselni, ami hazánk szempontjából megkülönböztetett jelentőséggel bír. Ilyen például a Duna-Régió Stratégia vagy az úgynevezett "Önkéntesség Éve". A már korábban meghatározott prioritások közül pedig a formálódó romastratégia, a közös energiaellátás biztonságának összehangolása, a Keleti Partnerség, Horvátország uniós csatlakozási szerződésének parafálása vagy a kulturális sokszínűség említhető meg. A brüsszeli eurokraták szemében azonban az elnökség sikerének fokmérője a fentieken túl várhatóan az lesz, hogy Magyarország hogyan alkalmazza majd az uniós mechanizmusokat a térséget sújtó gazdasági válság kezelésében. Januárban indul meg ugyanis az első pénzügyi szemeszter, és a válságkezelés érdekében szükséges az alapszerződés módosításának levezénylése is.

- Elnökségi stáb: mik a feladatai, kik a tagjai?

- A valóságban a miniszterelnök - mint soros elnök - és a kormány összes tagja, valamint az egyes államtitkárok is részt vesznek az elnökség munkájában. A kormányfő az EU elnökével közösen vezeti az Európai Unió Tanácsának üléseit, ő képviseli a magyar elnökséget az Unió intézményei előtt. A miniszterek és államtitkárok az egyes tanácsi formációkat elnökölik, és kiveszik részüket a diplomáciai feladatokból is. A Külügyminisztérium EU-államtitkársága koordinálja a szakmai munkát a két kormánybiztossal és a brüsszeli Állandó Képviselettel együtt. Az uniós döntéshozatal legalsó, de egyesek szerint legfontosabb szintjét adják a tanácsi munkacsoportok: ezek elnöklését a következő fél évben ugyancsak magyar szakemberek látják el. A kommunikációért brüsszeli és hazai szóvivő, valamint a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium felel.

- Az eddigi elnökségi ciklusokat nézve, mi alapján állapítható meg, hogy egy elnökség sikeres volt?

- Ez ügyben különbséget kell tenni a régi, nagy tagállamok és az újonnan csatlakozottak között: utóbbiak uniós "tanulási fázisában" az utolsó lépés a soros elnökség kitöltése. Nyilvánvalóan egy olyan tagállammal kapcsolatban, mint amilyen pl. Franciaország, mások az elvárások, mint egy kicsi, ezáltal szűkebb szakmai és diplomáciai kapacitással rendelkező országgal szemben - mint amilyen Csehország, Szlovénia, vagy éppen hazánk. A zavartalan működéshez fontos tényező a biztos belpolitikai hátország, amely Magyarország számára a kétharmados kormánytöbbség és a csak három és fél év múlva sorra kerülő választások miatt adott. Sikerről nem is az adott félévben, hanem az azt követő értékelések után lehet majd beszélni: ha ezek kicsengése pozitív, azáltal megnő hazánk nemzetközi érdekérvényesítő képessége is.

- Az országimázs-építés szempontjából igen fontos eseménysor következik.

- Magyarországra eddig sosem látott gyakorisággal érkeznek majd folyamatosan a nagyszámú és magas rangú delegációk. Ezért kiemelt jelentőségű a soros elnökséget ellátó ország szempontjából az ehhez szükséges hazai infrastruktúra és logisztikai hálózat megszervezése, az eseménysorozatok sikeres menedzselése. Ebből a szempontból lényeges, hogy a legtöbb rendezvénynek helyt adó gödöllői kastély tehermentesíti a közlekedésileg amúgy is zsúfolt Budapestet, és így lehetőség nyílik a vidéki helyszín nemzetközi megismertetésére is. Országimázs-építés tekintetében is hasznos lehet, ha a diplomatákra olyan, első olvasatban akár jelentéktelennek tűnő gesztusokkal tesz jó benyomást hazánk, mint a magas színvonalú szállás és ellátás. Az emberek szempontjából a leglényegesebb, hogy a félév során a mindennapi életükben ne érezzék tehernek az elnökség lebonyolításával kapcsolatos teendőket: magyarán minden maradjon a megszokott kerékvágásban.

(Nézőpont Intézet - fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések